luni, 24 noiembrie 2008

spirit romanesc

duminica 23 nov 2008 am fost martorul unei noi manifestari a spiritului romanesc

stateam la o coada intr-un supermarket, la casa de "max 10 produse", avand vreo 7 in cosulet; dupa mine o babuta in varsta (evident :D ), un domn cu 3 pungi de snack-uri ... si mai apare si o don'shoara care incepe sa umple banda transportoare; casierita o vede:
"Don'shoara, maxim 10 produse!"
"Unde scrie??" ... "Pai cititi pe panoul acela ... si acela ..." ... "Asa, si daca am mai multe tu nu mi le iei?"
"Nu vi le iau, sa stiti! Aici e casa de maxim 10 produse!"

intervine si domnul:
"Hai doamna, dati din mana mai repede acolo, ca nu e treaba ta sa numeri cate produse are cineva! Treaba ta e sa dai la mana mai repede, ca d'aia iti iei salariu!"
"Nu le iau! Asa sunt regulile, si eu nu iau mai mult de 10 produse!"
Domnul, probabil gandindu-se ce ar fi facut daca ar fi fost cu cele 3 pungi DUPA gagica respectiva la coada, zice:
"Hai, ca daca oamenii nu inteleg, nu e treaba ta sa le explici. Iti vezi de treaba, dai mai repede la mana, si oamenii inteleg cat ii duce capu', dupa cata buna-crestere au ..."

Ce intelegem noi de aici?

Unu - astia de la supermarket au fost "customer oriented" si au facut 2 case de tipu "gravide, maxim 10 produse au prioritate" ... ceea ce e misto
Doi - panourile nu-s puse sub nasu' clientilor
Trei - chiar daca i se arata un principiu/regula/ceva, romanu e mai smecher si merge pe principiul "da' ce, io-s prost sa ma iau dupa ce zic ei acolo? mai bine zic ca nu am vazut!"
Patru - regula (sau regulamentul) e Dumnezeu; eu cred ca biata casierita tocmai fusese intruita "sub nicio forma sa nu iei la casa persoane care au mai mult de 10 produse! pentru ca am avut plingeri de la persoane cu pana la 10 produse ca la casa asta speciala sunt servite si persoanele cu mai multe!!! daca mai avem plingeri sau vedem ca ... va taiem din salar!!!" exact inainte de a intra in tura - altfel spus, a fost pusa sa lupte pt O REGULA tocmai ea, care pare o persoana cu o munca total insignifianta in fata clientilor, de unde si replicile primite; si uite asa, o chestie care ar trebui sa asigure satisfactia clientilor se transforma in frustrare pt casierita ... pai sa nu-i dai dracu pe supervizorii astia cu ideile lor de customer service cu tot ?
Cinci - presiunea interesului personal e mai puternica decat ideea de a respecta un principiu; domnu' de la coada vroia sa scape cu cele 3 pungi mai repede, da' pana la urma a prins principiul de functionare a casei respective, si a mai inmuiat vocea

asadar, morala: la supermerket urmariti "binele general" si va va fi si voua bine

visina multipla

2 comentarii:

Unknown spunea...

apropo de spirit, cred ca situatia de sus descrie cel mai bine atitudinea romanilor in cazul schimbarii. La inceput impotriva, cand li se cere sa motiveze de ce sunt impotriva, au uitat, incep sa se codeasca, intr-un final accepta, dar rezultatul este pe undeva pe la mijloc, nu este cel fixat de la inceput. Un fel de nici ca noi, nici ca ei.

adispanu' spunea...

... pai ce, crezi ca e simplu sa fii de acord cu propunerile celorlalti? chiar daca ti se par bune, un pic de contra nu strica niciodata la poporu nost'